qdela

Alla inlägg under april 2010

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 22:09

ja det kom jag på att jag inte berättat om så mycke. Inte ens för min egen syster men hon följer min blogg troget så här kommer sanningen.

Första som sattes i kroppen på mig va när jag va på lyset, då orkade jag inte ens bry mig om jag ska vara ärlig. Såg blodsvaret o kände hur allt i skallen, alla glada minnen drog förbi... då kom kicken! Skulle ljuga om jag sa att det inte va som pundarna säger, helt otrolig! Jag förstår va de strävar efter, att hoppet efter den känslan ska komma igen. ...(tyvärr såkommer den aldrig igen) det va första känslan av det. Sen kom pratandet o jag kunde inte fan få stopp på det haha.. hörde mig själv prata om fan allt , så mycke så jag tröttnade på o höra min egen röst. Den blev jobbig , störande o fan jag pratade öppet om saker jag inte ens ville. Kan säga att den gången va en erfarenhet o kicken va något utöver det vanliga i livet. Tyvärr så stannade det inte där...

Sen kom det under tvånget o allt de som man kände posetivt den första gången försvann . Inget kändes bra, detta jävla pratandet, detta jävla insnöandet o dessa jävla spänningarna. Kunde fan inte ens pissa av skiten, kunde ju sitta hur länge som hellst typ för inget. Ja jag vet att det kanske inte e så intresant men så va det. Det jäva blodsvaret... dödade del för del av mig. Känslan av det i kroppen som satte igång värsta ångesten. Allt jobbiga som dök upp i tankarna o man kunde inte stänga av det.  Man blev fast i den värsta del av det man kunde. Den delen man inte vill till , det nedåt! De blåa armarna som va svullna o såg för jävliga ut . Att se sig själv i spegeln o hata den man såg framför sig.

Han gjorde mot min vilja min kropp beroende. Kunde inte sova trotts man ville! Alla skakningar o alla tankar som for i en. Tröttheten... Alla de gånger han inte kunde få svar från de vanliga ställena då han satte det fel , i kroppspullsådern. Hela kroppen la av o krampade, kallsvettningar o resor med ambulansen. Jag kan säga att det blev det värsta jag visste, ville inte ha det , ville inte bli beroende. Att inte kunna säga nej.... hoppas ingen av er som läser kommenterar o känner igen det jag beskriver för jag hoppas att ingen annan ska behövt gått igenom det man gjort. Värsta mardrömmen av de alla. Vilja säga nej men mist makten över det, man fick det i sig trotts man inte ville . Ångesten över det man blev av det.

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 21:34

Vi ska starta ett aktiebolag....

Men mer om det skriver jag en annan dag   Klättrar uppåt!!!


Jaha ... så vad kan man säga om idag då?? Lillan har varit med mormor mestadels av dagen medans vi har legat som 2 sillar, gubben i sängen o jag på soffan. haha.. Det har varit rätt skönt o bara få ligga! Pysslat om gubben lite men det e ju som det ska va. Skallebangen e kvar men det har inte blivit värre o tacka fan för det. Nu sitter vi här med våra datorer o lillan ligger breve på soffan o sover så sött. Kl 12 i natt ska vi ut o åka, köra brollan som ska till en mack en par mil ifrån o handla ... antar att det e snus o cigg o cola som alltid när hans pengar kommer.  haha... vissa e så förutsägbara! ler.. Annars så vad händer ??? jo vi flyttade om lite i vardagsrummet igår

 

Så vad tycks??? ser lite tomt ut med jag lovar att ser man hela rummet så e det inte det. Det finns matta under bordet med men syns inte hahahah. Lillan kom med på bilden med, i fulla lekartagen. På tal om lillan så ska vi med henne i morgon till ett ställe här o göra fotavtryck. Så gulligt det kommer att bli , hennes små knubbfötter  Fan va jsg älskar det lilla livet. Nja ... det va det... skriver väll igen lite senare ( ca 5 min) haha vem vet.

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 14:47

ja jag har det.... ja självklart så menar jag hepatit C. Hmmm... va e det med det då! Det liksom bara kom för helvete. Ska fixa behandling så jag blir av med det men det finns en stor chans att man blir så jävla nere underbehandlingstiden.  Jag som redan har mina jobbiga svackor ... nja... får vara stark nog o ta det. Ähhh , det e klart va fan... allt man klarat innan ... ja då ska man väll klara av det här lilla med. Hepatiten fick jag från mitt ex, genom hans sprutor...

Snacka om att ge en del av sig själv !!! Bläää..

Ja ja så e det

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 14:25

Hur behandlas hepatit C?

Hepatit C behandlas med två typer av läkemedel i kombination: ett immunstimulerande medel och ett virushämmande medel. Det immunstimulerande medlet är ett äggviteämne som ges som en injektion en gång i veckan. I början av behandlingen får man lära sig att injicera läkemedlet själv hemma. Det virushämmande medlet ges i form av kapslar eller tabletter som tas varje dag morgon och kväll. Under behandlingen har man regelbunden kontakt med sin sjuksköterska och läkare.

Behandlingstiden varierar beroende på genotyp och virusmängd. Genotyp 2 och 3 svarar bäst på behandling, och behandlingen pågår vanligen mellan 12 och 24 veckor. För genotyp 1 och 4 - som svarar sämre på behandling - varierar behandlingstiden mellan 24 och 48 veckor.

Under behandlingen mäts vid olika tidpunkter mängden kvarvarande virus i blodet. Ju tidigare i behandlingen man blir virusfri, desto större är chansen att läka ut sin infektion. I de fall virusmängden inte minskar tillräckligt mycket väljer man ofta att avbryta behandlingen i förtid, eftersom man vet att sannolikheten att infektionen läker ut då är mycket liten.

Sannolikheten att infektionen läker ut är ungefär 80-90% vid genotyp 2 och 3 och 40-50% vid genotyp 1 och 4. Med utläkt infektion menas att man vid blodprovskontroll 24 veckor efter avslutad behandling är fortsatt virusfri.

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 14:20

Sjukdomsinformation om hepatit C

Hepatit C orsakas av ett virus som sprids via blod. Smittämnet är globalt sett mycket utbrett och vanligt, men förekomsten i Sverige är förhållandevis låg. Sjukdomen har hos oss en stark koppling till intravenöst narkotikamissbruk.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning

Hepatit C-virus, som bara finns hos människa, har hitintills inte kunnat odlas i vävnadskultur. Man har dock framställt ett antigen som kunnat användas praktiskt i diagnostiken.

Hos en smittsam patient finns smittämnet i blodet. Det överföres genom att smittsamt blod kommer in i blodbanan på en annan person. Detta kan ske via orena injektionssprutor eller, i sällsynta fall, genom att blod kommer i kontakt med sår på hud eller med slemhinnor. Risken för smitta i samband med stickskador i vårdarbete har beräknats vara c:a 1/10 av den vid hepatit B.

Smittöverföring via blodtransfusion förekom tidigare. Numera testas allt blod även för hepatit C, varför sådan smitta nuförtiden är osannolik. Vid några tillfällen har också smitta överförts inom sjukvården, framför allt via fysiologisk koksaltlösning. Det har här handlat om att samma flaska/ampull använts till flera patienter och där någon av dessa varit smittförande.

Risken att bli smittad vid samlag är liten, men kondom skall ändå användas vid icke fasta förhållanden. Det är ovanligt att en smittad gravid kvinna överför smittan till sitt barn. Med avancerad laboratoriemetodik kan man nuförtiden med ganska stor säkerhet bedöma om en patient med hepatit C läkt ut sin infektion.

Inkubationstiden anges vara 1–4 månader.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Hepatit C-virus orsakar en inflammation i levern. Denna ger i många fall inga sjukdomssymtom alls, men många besväras av trötthet och dålig matlust under veckor till månader. I minst 50% får patienten en kronisk leverinflammation och kan bli bärare av virus under lång tid, kanske hela livet. En del av de kroniska bärarna utvecklar så småningom en levercirrhos (skrumplever) eller levercancer. Det finns numera läkemedel som i många fall tycks kunna bota den kroniska infektionen och förebygga dess senkomplikationer.

Diagnosen ställs genom att antikroppar mot hepatit C-virus påvisas från patientens blod. Smittsamheten bedöms efter fynd/icke fynd av virus RNA i blodprov. Upprepade negativa fynd av RNA krävs för bevisande av smittfrihet/utläkt infektion oberoende av fyndet i antikroppstester.

Allmänt förebyggande åtgärder

Det finns inget vaccin mot hepatit C. Allt skydd måste bygga på generella rutiner för att förebygga blodsmitta och sexuellt överförd smitta, t.ex handskar vid kontakt med blod och kondom vid samlag.

I Sverige testas allt blod för transfusionsändamål för hepatit C, och patienter som har eller har haft hepatit C accepteras inte som blodgivare. Flergångsampuller med t.ex koksalt och lokalbedövningsmedel bör man så långt det går undvika i sjukvården.

Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott

Hepatit C klassas enligt smittskyddslagen som allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Smittskyddsinstitutet (SMI). Hepatit C är en smittspårningspliktig sjukdom.

Smittbärare skall informeras om blodsmitterisken, risken vid oskyddade samlag och betydelsen av kondom. Smittbärare måste vid kontakt med sjukvård/tandvård informera om sin smittsamhet

Av Cicci Andersson - 18 april 2010 13:17

 

Gubben springer o spyr!!!! Stackarn ...

O jag känner paniken komma, jag vill inte. Min skalle dunkar o jag hoppas det stannar där men den risken e ju liten. Jag vill inte det e så jävla äckligt!

Vi skickade lillan ut med mormor i hopp om att det inte tar henne, det skulle jag inte klara. Kan inte se henne dårlig! Än så har jag sluppit det men .....vem vet hur länge till hon klara att hålla dessa jävla baktrier ifrån sig. Någon dag så måste hon ju iallafall bli förkyld.

Här ligger vi på sängen, gubben halv sover o jag med datan. De måste se ut det! haha... Skulle tvättat idag men det blir inget med det. Bär över en del till min morsa i kväll så skulle hon ta det. Tack mamma!!!! Det blir bara för mycke att ta hand om allt själv just nu. Ne nu skajag ut med hundarna så jag avrundar här

tjing!

Av Cicci Andersson - 17 april 2010 21:27

Man sitter här o blogg kommer en efter en... jag märker något jag bara måste fråga er andra bloggare. Har befolkingen drabbats av fett rädsla eller va fan e det man läser?? En massa bloggar om va som inte går o äta... man kan ju bli fet!!! Döööhhh.... tror fan en mullig lever lyckligare. Jag e själv smal men jag vill fan inte överdriva det o göra mig till skelett!!!!!!!! Det e fan inte snyggt med utstickandes benknoter. Förlåt men säger va jag tycker o e fan inte rädd för det. Fan sluta överdriv o ät er mätta för helvete.

Av Cicci Andersson - 17 april 2010 18:38

           

Varför försöka hålla sig så mogen, nästan så man framstår som äldre än man e? Ut med er o hoppa upp på en gunga... man känner hur barnet i en kommer tillbaka igen. Kan lova att vi skrattat!!! Hade parken varit större o innehållt mer saker så kan jag lova er....jag hade fan "lekt". Varför vara övermogen i förtid? Man blir inte yngre så va fan inte göra det man kan så länge man kan det. Våran dotter älskade det!!!!!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

glitter

FRÅGA PÅ, FRÅGA MIG

Omröstning

va e det viktigaste för dig?
 familjen
 vänner
 du själv
 Killen
 Tjejen
 fånga dagen

Senaste inläggen

lämna gärna ett avtryck här

Marknadsför din blogg

Länkar

clock

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

bloggvärde

..


Skapa flashcards