qdela

Alla inlägg den 7 april 2010

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 23:16

Vad är depression?

40 procent av kvinnorna i västvärlden och 25 procent av männen riskerar att någon gång under sitt liv drabbas av en så svår depression att de behöver professionell hjälp. Därmed räknas depression till en av de stora folksjukdomarna.

Det är naturligt att reagera med sorg och nedstämdhet i olika skeden av livet. Det kan vara en reaktion på en förlust som en separation eller ett dödsfall eller på en livssituation man inte klarar av. Sådana naturliga reaktioner är viktiga för att man ska kunna finna nya vägar i livet. När man talar om sjukdomen depression menar man något som inte är en naturlig reaktion på livets skeenden utan att stämningsläget är sänkt på ett onaturligt sätt.

Den som drabbats av depression talar inte så ofta om sin sjukdom. Många tolkar den depressiva läggningen som en del av sin personlighet. Det betyder också att många inte söker hjälp, dels på grund av skuldkänslor

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 23:12

Dödsångest

En panikattack kan komma plötsligt. De första gångerna brukar vara värst eftersom den drabbade inte förstår vad som händer. Under attacken kommer en stark dödsångest och många är helt övertygade om att de ska dö. Eftersom många av symtomen är rent fysiska som t ex andnöd, hjärtklappning, svettningar och darrningar är det vanligt att man tolkar attacken som en kroppslig sjukdom och söker fel sorts läkare. Men åkomman är i själva verket psykisk.

Upprepade panikattacker, ofta med inslag av dödsångest är tecken på att man lider av paniksyndrom. Människor som lider av sjukdomen har ett överaktivt alarmsystem som aktiveras utan någon egentlig orsak, med panikattacker som följd. Även stress, svåra kriser och överkonsumtion av alkohol eller koffein kan vara orsaker.

Ett paniksyndrom verkar väldigt begränsande på den drabbades liv. Många undviker instängda platser och går ständigt runt med en förväntansångest för nya attacker.

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 22:26

     

Fan att det ska behöva vara så här! Nu kryper ångesten på igen. Snart vet jag att sängen blir nästa steg men redan nu kryper det i hela kroppen, känslan o oron av att behöva gå igenom det som jag fick i natt. Min skalle känns som på bilden, tung, full av virvlade tankar i en enda röra,spänningsvärk. Mitt inre som på bilden i mitten o ännu värrre o sen då min (som skulle vara) räddning på tredje bilden som fan inte funkar längre o bara ger ångest av att svälja det. Den jävla medicinen hjälper inte längre o sömntabletterna läkaren skrivit ut .... ne de klarar jag INTE ta. Inte med den Dödsångest som kryper på om kvällen. Jag vet att det finns många där ute som garanterat känner igen det. De e fan inte lätt när det e som det e. Man vet att det e psykiskt men känslan så värklig o man tror fan man drar dom sista andetagen. Man e helt jävla slut men klarar inte av att koppla av.... hela kroppen e på helspänn. Finns det ingen lösning på ens problem som inte ger en ännu mera ångest, oro o rädsla om natten? Som alla dessa jävla piller .

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 19:29

Ändrade lite på min blogg... så den passar mig bättre just nu för tillfället. Mycket tungt e det med vissa grejer men även lite glädje i kärleken. Eller ja inte så lite.... E han o lillan som håller mig över ytan i all skiten. Men men ... det kommer nya dagar o nya krafter.

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 18:09

      Japp det tycker jag iallafall.... lika bra varje gång man ser den!

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 11:19

 

Blev lite körigt här.... de hade bokat in mig fel, till en läkare i Gullspång så det blev snabba ryck o tanka bilen o iväg. Fick en extra passagerare med, grannen som ville till banken.   Kom iallafall dit men nästan 40 min sent.... kom in iallafall! Så nu e det löst o lite mindre att oroa sig för. Skönt!!! Nu sitter man här o lillan leker som själva fan. Springer runt med både katterna o hundarna här. Det ser för härligt ut. Va uppe till mamma en vända innan vi åkte , de va mindre trevligt. Hon e sjuk, riktigt dårlig med. Inte heller hon har kunnat sova i natt o spytt med  Jaha o vadska man hitta på nu då??? Vill bara lägga mig o sova men det får bli när lillan ska vila middag o det blir nog inte på några timmar, hon sov i bilen på vägen hem. Krypa ihop i gubbens armar kanske, bara koppla av lite!

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 08:18

Ja då e hela familjen uppe då.... skönt men fan va trött man e. La mig i gubbens famn i morse. Höll mig i sånt där härligt vaken sovande   ha ha.. Känner mig konstigt tom. Snart blir det läkaren iallafall. Ska bliskönt när det är över.

Av Cicci Andersson - 7 april 2010 03:06

Sitter här o skit trött, slut i hela kroppen både fysiskt o psykiskt. För en stundsen låg jag i min säng o bara längtade efter lite sömn då allt i min skalle började dra iväg. Minsta lilla känsla jag kände i kroppen blev så stark, trötthets stickningar som man kan få blev för mig en ren rädsla, huvudvärken, känslan i kroppen, mina trötta ögon som inte kunde stänga sig o känna ro, spänningarna som kändes i hela halsen. Det blev en hel värklig mardröm av minsta lilla. Andningen..... Helvete panik..... Tillslut kom tårarna o nu sitter jag här!!! Klarar fan inte av mörkret i sovrummet, (nej jag e inte mörkrädd) Men helt plötsligt e det ren panik med mörker o inget o fästa blicken vid. Får inte somna!!!! Tänk om man inte vaknar igen. Sitter här o kl e snart halv 4 o kvart över 9 ska man vara hos läkaren. Kommer vara helt slut vid den tiden... fan. Va fan e detta... panikångestens nästa grymma steg??? Har ju gått igenom en hel del de sista veckorna med det förflutna men kan det påvärka en så här? NU kom älskling upp , han vaknade av en tom säng. Hans armar om mig kädes välbehövt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

glitter

FRÅGA PÅ, FRÅGA MIG

Omröstning

va e det viktigaste för dig?
 familjen
 vänner
 du själv
 Killen
 Tjejen
 fånga dagen

Senaste inläggen

lämna gärna ett avtryck här

Marknadsför din blogg

Länkar

clock

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

bloggvärde

..


Ovido - Quiz & Flashcards